29/03/2024
דף הבית / מדע ובריאות / קנביס רפואי מול תרופות מרשם – מיתוסים ומחקרים

קנביס רפואי מול תרופות מרשם – מיתוסים ומחקרים

קנביס הוא סם מסוכן, ממכר, המשמש "סם מעבר" לסמים קשים יותר וגורם לדיכאון, אלה כמה מהמיתוסים הרווחים בנוגע לצמח הקנביס. המחקר לעומת זאת מראה תמונה אחרת. במחלות ובמצבים מסוימים, בהם כאב כרוני ודיכאון, השימוש בקנביס בהשוואה למשככי כאבים ונוגדי דיכאון הוא בטוח יותר, ממכר פחות וכרוך בפחות תופעות לוואי. בכתבה הזאת נסקור כמה מהמחקרים המצביעים על היתרונות של קנביס רפואי מול תרופות מרשם.

כדורים - תרופות מרשם

משככי כאבים מול קנביס רפואי

לקראת סוף 2017 הודיעה חברת Kaya Holdings האמריקאית כי בכוונתה להניע מהלך מהפכני במטרה לפתור את בעיית ההתמכרות לאופיואידים בארצות הברית. נכון להיום ארצות הברית נמצאת במשבר הסמים החמור ביותר בהיסטוריה שלה: ב-2018 פרסם משרד הבריאות האמריקני מסמך רשמי שבו נכתב כי תוחלת החיים של אזרחי המדינה נמצאת בירידה מאז שנת 2016, וזאת לראשונה מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת. הגורם המרכזי לירידה בתוחלת החיים הוא הגידול האסטרונומי בשימוש באופיואידים.

הרעיון שהציגה החברה, בתגובה להצהרתו של הנשיא דונלד טראמפ על כוונתו להילחם במשבר הסמים החמור, הוא להציע לאזרחי ארצות הברית את הדיל הייחודי הבא: העבירו לידינו את האופיואידים שלכם ואנחנו נעניק לכם בתמורה קנביס רפואי ללא עלות. מובן שמדובר בתכנית ארוכת טווח שעד היום לא ברור אם היא באמת תצא לפועל ובאיזה היקף, אך יש בה כדי לשפוך אור על אחת הסוגיות הבוערות ביותר בתחום הטיפול התרופתי: תופעות הלוואי המסוכנות ופוטנציאל ההתמכרות הקטלני של משככי הכאבים.

קנביס מול אופיאוידים – מבחן התמותה

בשנת 2016 יותר מ-63,000 בני אדם בארצות הברית הלכו לעולמם כתוצאה ממנת יתר. מדובר בקפיצה של 26% בהשוואה ל-2015. ב-2017 המספר גדל והגיע ליותר מ-70,000 מקרי מוות מתועדים נגמרו משימוש באופיואידים, ולמרבה הצער נראה כי המספר לא צפוי לרדת בקרוב. למקרה שתהיתם, הסיכוי למות בעקבות צריכת קנביס על מוצריו השונים הוא 0%.

הנושא נחקר לא מעט בשנים האחרונות; בין היתר ב-2015 פורסם ב-Science Reports מחקר שהשווה בין מספר חומרים בהם אלכוהול, טבק, קנביס, הרואין ומתדון. במחקר בחנו החוקרים את מרווח החשיפה של חומרים אלה, כלומר חשפו את היחס שבין סף הרעילות (הכמות שתביא לסיום חייהם של מחצית מהמשתמשים שיצרכו אותה) לבין המינון במנה ממוצעת. מרווח החשיפה הנמוך ביותר נמצא עבור הרואין ואלכוהול (נמוך מ-10) ואילו הגבוה ביותר נמצא עבור ואליום וקנביס (מעל 10,000). הניקוטין דורג אי שם באמצע הסקאלה אך קרוב הרבה יותר להרואין ולאלכוהול.

ממצאי המחקר מיישרים קו עם מחקרים קודמים שבחנו את הנושא, שמצאו אף הם כי אין כל סיכון לתמותה כתוצאה מצריכת יתר של קנביס. לו רק ניתן היה לומר זאת על משככי כאבים במרשם רופא…

קנביס רפואי

האם קנביס יכול לגרום לדיכאון?

לא אחת פירוש שגוי של נתונים מוביל למסקנות הפוכות מאלו שהיו צריכות להתקבל. כך לדוגמה, ישנם רבים המאמינים כי שימוש בקנביס עשוי להוביל להתפתחות של דיכאון. סברה זו היא ככל הנראה תוצאה של פירוש נתונים שגוי. אין ספק כי בקרב משתמשי הקנביס יש שיעור גבוה יחסית של אנשים הסובלים מדיכאון. אך במחקר רחב היקף, שבו עקבו אחרי עשרות אלפי אמריקאים במשך יותר מעשור וחצי, עולה תמונה שלפיה צרכני קנביס לא נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח דיכאון, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

לעומת זאת הסיכוי של אנשים שסבלו מדיכאון להתחיל להשתמש בקנביס היה גבוה פי שניים בהשוואה לאנשים שלא סבלו מדיכאון בתחילת המחקר. במילים פשוטות ניתן לומר כי קנביס אומנם לא מגדיל את הסיכון ללקות בדיכאון, הרי שדיכאון מגדיל משמעותית את הסיכוי שהאדם ישתמש בקנביס.

ההסבר ההגיוני ביותר והמקובל ביותר לכך הוא תאוריית הטיפול העצמי (Self Medication) המוכרת כבר יותר מארבעה עשורים: צריכת הקנביס באה לסייע לאדם הסובל ממצוקה נפשית ולהתמודד עם הקשיים שהוא חווה. ואכן, בעשורים האחרונים פורסמו לא מעט מאמרים שבהם תוארו מחקרים שבחנו את ההשפעה החיובית של קנביס רפואי על מטופלים הסובלים מדיכאון. למעשה בחלק לא מבוטל מהם (כמו זה למשל), נטען כי תרופות נגד דיכאון המבוססות על קנביס ותוצריו, עשויות להיות יעילות יותר מהתרופות הקיימות כיום.

האם קנביס רפואי מבטל את הצורך בתרופות מרשם?

ניתן למלא עמודים שלמים על הסגולות התרפויטיות של הקנביס הרפואי ועל החסרונות של תרופות המרשם ותופעות הלוואי שלהן. אך במקום זאת ניתן פשוט להזכיר את מה שהתרחש באיטליה בשלוש השנים האחרונות: בדצמבר 2016, העבירה ממשלת איטליה חוק חדש, שהפך את הסחר בקנביס לחוקי, כל עוד מדובר בקנביס המכיל ריכוז נמוך מאוד של THC (פחות מ-0.2%).

בעקבות הלגליזציה של מוצרים המכילים ריכוז גבוה של CBD, חלו שינויים משמעותיים בהרגלי צריכת התרופות של התושבים. באחד המחוזות שבהם נבחן הנושא נמצא כי בעקבות השינוי במעמדו החוקי של ה-CBD, השימוש בנוגדי חרדה ירד ב-12.3%, השימוש בתרופות שינה ירד ב-11.5% והשימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות, ירד ב-4.3%. הפרטים המלאים מתועדים במאמר המרתק שפורסם באפריל השנה (2019).

מה שמעניין במקרה המבחן האיטלקי זה שאפילו הקלה מזערית יחסית ברמת הנגישות למוצרי קנביס הובילה לשינוי משמעותי בצריכת תרופות המרשם. מחקרים דומים נערכו במדינות בארצות הברית שבהן הפכה המריחואנה הרפואית לחוקית וגם במחקרים אלו נצפתה ירידה בצריכת תרופות נוגדות חרדה, תרופות שינה וכיו"ב. עם זאת, המחקר האיטלקי הוא הראשון שבחן את השפעת הלגליזציה של קנביס שלא נרכש באמצעות מרשם רופא, אלא באופן עצמאי וללא פיקוח.

מקנביס לסמים קשים? לאו דווקא

אחת הטענות הרווחות ביותר שמשמיעים המתנגדים לקנביס היא שקנביס משמש סם מעבר (Gateway Drug) לסמים קשים כמו קוקאין והרואין. התאוריה הזאת שירתה היטב את המתנגדים ללגליזציה, אך בשנים האחרונות היא נעשתה לא רלבנטית ורוב החוקרים מתייחסים אליה כאל שגויה ומופרכת. במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי Substance Use & Misuse מוסבר בפירוט מדוע הגיע הזמן שהתאוריה הוותיקה, ששירתה בעיקר את בעלי המניות של חברות התרופות, צריכה כבר לפרוש לגמלאות.

 

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?